søndag 10. mars 2013

Grønn smoothie med spinat og peanøttsmør

... I know, I know. Jeg ville også ha blitt skremt bort av en oppskrift med "spinat" og "peanøttsmør" i navnet. For all del, peanøttsmør og spinat er utrolig godt. Hver for seg. Men sammen? Ugh.

Dette var innstillingen min fram til for noen uker siden. Takket være Sunniva som skriver den fine bloggen The Young Veg har jeg stiftet kjennskap til fantastiske Oh she glows. Denne amerikanske veganbloggen er smekkfull av nydelige bilder og glimrende oppskrifter. Kanskje jeg er i det eksperimenterende hjørnet for tiden, men da jeg leste om the classic green monster for et par uker siden ble jeg ekstremt nysgjerrig. Siden den gang har jeg drukket den grønne smoothien hennes til frokost omtrent hver dag.  Jeg lover, smoothien smaker like godt som en vegansk snickersmilksake, men er mye sunnere.

Min tolkning er altså inspirert av både Oh she glows, og av Kaja, som også har skrevet om å tilsette nøttesmør i grønne smoothies.

2 ss mandler 
2,5 dl soyamelk 
1 ss knuste linfrø (eller linfrøolje) 
1 ss peanøttsmør
1 ss havregryn
2 dl fersk spinat 
1 banan, i skiver 
3-4 isbiter 
1 ss proteinpulver (for eksempel hampproteinpulver fra Nutiva)

1. Kjør mandlene til mel i en blender. Tilsett soyamelk, linfrø (eller linfrøolje), peanøttsmør og havregryn, og kjør et halvt minutts tid. Tilsett fersk spinat, banan, isbiter og proteinpulver, og kjør videre til du får en kremete, jevn blanding.
2. Hell drikken over i et glass. 

(1 pers.)  

1 kommentar:

  1. Smoothien ser iallefall fresh og god ut :) Og må nok prøve denne varianten så fort jeg har fått tak i fersk spinat! Smaken må jo være god! *Gleder meg til å lage denne*

    SvarSlett