fredag 5. april 2013

Restaurantanbefaling: The Laundromat Café, Reykjavík

Veganguide Reykjavík, del 2. 

Lo and behold, et spisested som ikke spesialiserer seg på plantekost stod for den desidert beste veganmaten jeg spiste mens jeg var i Reykjavík i påska!

The Laundromat Café har tre avdelinger i Danmark, og én i Reykjavík. Den islandske utgaven ligger i Austurstræti, like ved Laugavegur, som er hovedhandlegata i Reykjavík. Spisestedet er uhyre populært, og det var smekk fullt hver gang jeg gikk forbi, til tross for at det har sitteplasser i hopetall. Atmosfæren er utrolig fin, stedet har drøssevis av bøker organisert etter fargesystem (aaaw!), og folka som jobber der behjelpelige og koselige.
Da jeg gjorde research til årets påskeferie noterte jeg meg raskt den gode omtalen The Laundromat Café har fått på HappyCow. Jeg bestemte meg for å sjekke ut den veganske toasten, som var rugbrød med grilla aubergine, servert med hummus, cashewnøtter, salat og en fordømt god chutney med rødbeter og karamelisert løk (!).  Rødbetchutney, ja. Hvorfor i alle dager har jeg aldri tenkt på å lage det selv? Mangochutney er jo knallgodt, men den har herved fått en konkurrent. I tillegg til den sjukt gode veganske toasten, drakk jeg en fantastisk vegansk smoothie med banan og jordbær, og ikke minst en nydelig chai-te med soyamelk. Helt topp, synes jeg. Servitørene er svært forståelsesfulle og imøtekommende, og det å lage en vegansk variant av smoothie og chai-te var det minste problemet i verden. Tidligere i løpet av besøket mitt i Reykjavík drakk jeg en vegansk mango- og mintjuice. Fantastisk, den også.

Summa summarum, hvor rart det enn høres ut, så er The Laundromat Café stedet å besøke dersom du er på leiting etter et bedre måltid vegansk mat i Reykjavík. De serverer kjøtt og fisk i uttallige varianter, men de vet å lage super veganmat også. Den eneste ulempen med stedet er at det kan være vanskelig å få bord, og at den veganske toasten bare er tilgjengelig som del av middagsmenyen (med andre ord kan man ikke spise toasten til frokost eller lunsj).

Adresse:  Austurstræti 9, Reykjavík
Hjemmeside: www.thelaundromatcafe.com/en og Facebook
Telefon: ukjent
Åpningstider: 
Mandag - fredag: 08.00 - 01.00
Lørdag og søndag: 10.00 - sent

2 kommentarer:

  1. Nam,maten ser veldig god og mettende ut! Og rødbetchutney virker ganske så spennende,det vil jeg gjerne prøve å lage (når jeg får tak i rødbeter seff) Mango og mintjuice, yum, sikkert en perfekt sommerdrikke :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Både rødbetchutney og mango- og mintjuice anbefales :)

      Slett