søndag 14. april 2013

Restaurantanbefaling: Café Babalu, Reykjavík

Veganguide Reykjavík, del 3. 

Et steinkast fra den ikoniske Hallgrímskirkja ligger fine Café Babalu. Spisestedet er ikke hel-vegetarisk, men de har alltid vegetarisk mat på menyen, og som oftest én vegansk matrett.

Det som i utgangspunktet gav meg lyst til å besøke Café Babalu var riktignok ikke veganmaten, men derimot den veganske baksten på menyen. Både HappyCow og Helle har nemlig uttrykt begeistring for Café Babalus veganske gulrotkake.

Men før man spiser kake, må man spise middag. Da jeg var innom hadde Café Babalu heldigvis en vegansk middagsrett å by på, nemlig en chili med løk, mais, fersk chili, tomat, squash og kidneybønner, servert med nachochips. Nam! Gryteretten var utrolig rik på smak. Veldig enkelt, men også veldig godt. Det enorme gulrotkakestykket var saftig og mektig, men rett og slett så mektig at kaka ble litt kvalmende. Ved et senere besøk spiste jeg en vegansk eplekakesmuldrepailignende greie, og den smakte fortreffelig.

Café Babalu i Reykjavík gir deg veganmat til en rimelig penge, store og mettende porsjoner, hyggelige ansatte, trivelig klientell, og godt utvalg av te. Som et ekstra pluss i bokji er kjøkkenet åpent til halv elleve - det er betryggende å vite at det er vegansk mat å oppdrive Reykjavík også på kvelden.

Adresse: Skólavörðustígur 22 a, Reykjavík
Hjemmeside: www.babalu.is
Telefon: + 354 552 2278  
Åpningstider: 
kjøkken åpent til 22.30

2 kommentarer:

  1. Har såå lyst til å reise til Island, da skal jeg ta turen innom her. Ser godt ut!

    SvarSlett
    Svar
    1. Reykjavík anbefales, det er virkelig et supert reisemål! Og nå som jeg har vært der kan jeg bekrefte at det er mulig å reise til Island som veganer uten å krepere av underernæring :)

      Slett