tirsdag 16. april 2013

Restaurantanbefaling: C is for Cookie, Reykjavík

Veganguide Reykjavík, del 4. 

Hos vegan-vennlige C is for Cookie er maten laget fra bunnen av, dagens suppe alltid vegansk, prisene rimelige, servitørene superkoselige, og atmosfæren nydelig.

Et av stedene jeg fikk mest lyst til å besøke da jeg gjorde research for årets påskeferie, var C is for Cookie.  Kaféen ligger i lille Týsgata, en sidegate til Skólavörðustígur. Stedet byr på vegansk mat både til lunsj og middag, men det er den fabelaktige baksten som gjør C is for Cookie til en favoritt hos veganere i Reykjavík.
I løpet av oppholdet på Island besøkte jeg C is for Cookie to ganger. Begge gangene spiste jeg dagens suppe (650 ISK). Ved første besøk fikk jeg servert en hvit nepesuppe, og andre gang en soppsuppe. Dagens suppe serveres med brød og hummus. Brød på Island inneholder ofte smør, jogurt eller melk, men brødet på C is for Cookie er vegansk. Ellers testet jeg ut en gigantisk vegansk cookie med mørk sjokolade og tranebær, og en smuldrepai. Cookien var myk og saftig, smuldrepaien likeså (selv om det det hadde vært digg med vegansk vaniljeiskrem eller soyakremfløte på toppen!). Begge suppene jeg spiste var svært gode, men den siste gangen jeg besøkte C is for Cookie spiste jeg en sandwich med sjampinjong og stekt tofu som var mer rar enn god. 

C is for Cookie er altså ikke et hel-vegetarisk spisested, men de har flere vegetariske og noen veganske retter på menyen. Som nevnt er dagens suppe alltid vegansk, dessuten kan veganere blant annet spise rundstykke eller rista brød med hummus (550 ISK), og en grilla sandwich med tofu, sjampinjong og salat (sandwichen inneholder opprinnelig ost, men man for eksempel kan be om hummus eller sjampinjong i stedet). Mye godt å velge i for veganere altså, og for all del: spar plass i magen til C is for Cookies veganske bakst.
Adresse: Týsgata 8, Reykjavík
Hjemmeside: Facebook
Telefon: + 354 578 5914
Åpningstider: 
Mandag - lørdag: 09.00 - 18.00
Søndag: stengt

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar