søndag 17. mars 2013

Alternativer til ullgarn

Selbuvotter til herre strikket i dobbelt Blend bamboo fra garnprodusenten Hjertegarn i svart (fargenummer 1990) og kremhvit (fargenummer 0075) (70 % bambus og 30 % bomull)  

Våren kommer nærmere for hver dag som går, og selv om jeg strikker året rundt, så tenkte jeg å markere slutten på vinteren med en oppdatering på strikkefronten (jeg håper i alle fall at vinteren faktisk går mot slutten, men man kan jo aldri vite. Plutselig våkner man opp til nysnø og bambusundertøy-vær). 

Siden sist jeg skrev om hvordan man kan ivareta strikkeinteressen som veganer uten å bruke ull, har jeg rukket å strikke mye nytt, samt teste ut noen nye garntyper. Når man ikke strikker med ull, finnes det ulike alternativer. I stedet for ull kan man strikke med bomull, hamp, lin, bambus, mais, og soy silk (som, navnet til tross, ikke inneholder silke). I tillegg er det mulig å strikke med syntetiske materialer som akryl, nylon og mikrofiber. Selv har jeg foreløpig testet ut ulike merker bambusgarn.
Knestrømper med Marius-mønster til dame, strikket i Bamboo soft fra garnprodusenten Lotus Yarns (fargenummer 14 marineblå, fargenummer 07 rød, og fargenummer 01 hvit) (100 % bambus)
Sokker med Marius-mønster til dame, strikket i Bamboo soft fra garnprodusenten Lotus Yarns (fargenummer 14 marineblå, fargenummer 07 rød, og fargenummer 01 hvit) (100 % bambus) (blåfargen er akkurat den samme som på knestrømpene, men på grunn av lysforholdene under fotograferinga av sokkene ser fargenyansen annerledes ut)
Votter med mønsterstrikk til dame, strikket i Bamboo soft fra garnprodusenten Lotus Yarns (fargenummer 01 hvit og 02 sort) (100 % bambus)
 
Av alle typene bambusgarn jeg har testet ut etter at jeg slutta å bruke ull, er jeg desidert mest fornøyd med garnet Bamboo soft fra produsenten Lotus garns. Bamboo soft kommer i mange fine farger, det er vanvittig mykt, det er 100 % bambus, og ikke minst er det utrolig behagelig å strikke med. Og å ha på seg! Jeg har kjøpt Bamboo soft gjennom nettbutikken Pinnsvin Design. Ellers er jeg veldig fornøyd med bambusgarnet Blend bamboo (70% bambus og 30% bomull) fra den danske garnprodusenten Hjertegarn. Blend bamboo har jeg blant annet kjøpt på Garnhuset i Trondheim.
Selbuvotter til herre strikket i dobbelt Blend bamboo fra garnprodusenten Hjertegarn i brun (fargenummer 2500) og kremhvit (fargenummer 0075) (70 % bambus og 30 % bomull)  
Kollenvotten til dame, strikket i Blend bamboo fra garnprodusenten Hjertegarn i brun (fargenummer 2500) og kremhvit (fargenummer 0075) (70 % bambus og 30 % bomull)  (Kollenvotten skal egentlig strikkes med to mønsterfarger, men jeg synes det ble finest med én)
Selbuvott med enkel stjerne til dame, strikket i dobbelt Blend bamboo fra garnprodusenten Hjertegarn i brun (fargenummer 2500) og kremhvit (fargenummer 0075) (70 % bambus og 30 % bomull)   
Ensfarga bambussokker til dame, strikket i Blend bamboo fra garnprodusenten Hjertegarn i brun (fargenummer 2500) og svart (fargenummer 1990) (70 % bambus og 30 % bomull)   
Selekjole med Marius-mønster størrelse 1 år, strikket i Blend bamboo fra garnprodusenten Hjertegarn i mørk brun (fargenummer 2500) og kremhvit (fargenummer 0075) og okergul (fargenummer 3314) (70 % bambus og 30 % bomull)
Gjennom den norske nettbutikken Jonette.no har jeg kjøpt et sør-afrikansk bambusgarn. Bamboo fra BeSweet yarns er veldig mykt og godt, har fin glans og er behagelig å strikke med. Garnet er håndfarget, og jeg ville ikke ha brukt dette garnet til å strikke ensfarga plagg fordi innfargingen er svært, svært ujevn. Når jeg strikker prøvelapper i Bamboo yarn fra BeSweet kommer ujevnhetene veldig tydelig fram. Derfor har jeg ikke strikket ensfarga plagg av dette garnet. Bambusgarnet fungerer imidlertid ypperlig til til flerfarga plagg som votter (strikket med en mønsterfarge og en bunnfarge). Foreløpig har jeg strikket/holder på å strikke plagg i fargene natural (fargenummer 600), silver (fargenummer 637), storm (fargenummer 639) og dark denim (fargenummer 677).
Hakadalvotter til dame, strikket i Bamboo fra garnprodusenten BeSweet yarns i storm (fargenummer 639) og silver (fargenummer 637) (100% bambus)
Prøvelapp strikket med BeSweet bambusgarn i storm (fargenummer 639). (Fargen er akkurat den samme som på Hakadalvottene, men på grunn av lysforholdene under fotograferingen av prøvelappen ser fargenyansen annerledes ut)

Oversikt over garnbutikker i norske byer som fører vegan-vennlig garn
Stavanger
Så vidt meg bekjent selger ingen garnbutikker i Stavanger bambus-, hamp-, mais- eller annet vegan-vennlig garn.

Bergen
Så vidt meg bekjent selger ingen garnbutikker i Bergen bambus-, hamp-, mais- eller annet vegan-vennlig garn. (Oppdatering april 2013: når jeg tenker meg om, så har selvfølgelig Pinnsvin Design et utsalg i Laksevåg!)

Trondheim
- Jens Hoff på Trondheim torg: nei
- Husfliden: nei
- Garnhuset: ja (Blend bamboo bambusgarn)

Tromsø
- Husfliden: nei
- Snarby Strikkestudio: nei
- Småvarer & co: nei
- Heklekroken: nei
- Bundingen: nei

Oslo
- Heimen Husflid: nei
- Husfliden: nei
- Strikkedilla på Oslo City: nei
- Tjorven på Majorstua: skal visstnok føre ulike typer bambusgarn
- Guanako garn og design på Grünerløkka: skal visstnok føre ulike typer bambusgarn (oppdatering april 2013: butikken ble nedlagt for flere år siden. D'oh!)
Nytt garn klart for utprøving, hurra! Bamboo bambusgarn fra garnprodusenten South West Trading Company i hvit (fargenummer 146) og brun (fargenummer 521) (100% bambus)
For noen uker siden bestilte jeg Bamboo bambusgarn gjennom nettbutikken Knit with attitude. Foreløpig har jeg ikke strikket noe av dette garnet, men regner med at det blir noen fine votter eller sokker etterhvert. Garnet kommer i nøster på 100 gram (i motsetning til 50 gram, som er vanlig).

Oversikt over nettbutikker som fører vegan-vennlig garn (norske og internasjonale)
- Pinnsvin Design
- Jonette.no
- Knit with attitude (takk til Mari for tipset)
- Kreative Hender
- Tjorven
- The local needle yarn shop (selger bambusgarn og hampgarn)
- Netgarn.dk (selger Blend bamboo-garn i mange ulike farger. Takk til Helle for tipset)

Nok pjatt. Tilbake til sofaen og strikketøyet!

5 kommentarer:

  1. Hei!

    Tips til alle strikkeglade; norsk nettbutikk www.barebambus.no fører garn i 100% bambus og 70/30 bambus/bomull.

    SvarSlett
  2. Hei, tusen takk for flotte tips.
    Det er akkurat det jeg var på jakt etter da jeg har blitt veganer og elsker å strikke. Det er godt å se at det finnes mange fine alternativer til ull av garn. Du har strikket mye fint, det inspirerer :) Har du kanskje ett tips til hvilket garn jeg kan erstatte med falk? Jeg skal strikke en strikke-dukke fra Arne & Carlos og det må passe til p nr 2 1/2.

    SvarSlett
  3. Takk for gode ord!
    Når det gjelder erstatning for Falk fra Dalegarn, så er jeg neimen ikke sikker. Jeg ville kanskje prøvd Bamboo bambusgarn fra South West Trading Company. Men det er selvfølgelig avhengig av strikkefastheten på strikkedukkene til Arne & Carlos.

    Beklager sent svar, forresten! Jeg sjekker sjelden denne mailen siden bloggen ikke er aktiv lenger.

    SvarSlett
  4. Jeg er også blevet forelsket i bambusfibre, særligt når det kommer til bambus sokkerr de er skønne om fødderne og holde både mine fødder friske og behagelige en helt dag igennem.

    SvarSlett
  5. Heisann! Så fine ting du har laget i bambusgarnet fra oss (Pinnsvin Design) - Lotus Bamboo Soft.
    Vi har stadig nye garn på gang, og jeg lurer på om det kan være interessant med et litt tynnere Bambus garn også? Det er jo ikke så mange veganske alternativer i og med at mange garntyper er blandet med animalske kvaliteter, men dette kunne jo gi litt mer variasjon kanskje?

    SvarSlett