onsdag 10. oktober 2012

Restaurantanbefaling: Sfizy Veg, Berlin

Veganguide Berlin, del 17. 

Da jeg var i Berlin i sommer tilbragte jeg den aller siste kvelden på den veganske pizzeriaen Sfizy Veg i Neukölln. Berlin er en enorm by, og man må regne med reisetid nesten uansett hvor man skal. Det er kanskje litt tiltak å komme seg til Neukölln, men søte gud, det er verdt det. Sfizy Veg var altså det siste stedet jeg besøkte i Berlin før jeg satt meg på toget til Hamburg. På Sfizy Veg traff jeg Helle og mannen hennes. Helle står bak Vegankontoret, en av de aller fineste bloggene jeg vet om. Hun blogger ikke så ofte, men det gjør ikke noe. Når hun først publiserer nye innlegg er det verdt å lese. Hun skriver uhyre godt og publiserer fine oppskrifter og bilder.

Forutsetningene mine for å dra på Sfizy Veg var kanskje ikke de beste. Ikke er jeg særlig fan av fake meat og osteerstatninger, og etter at jeg ble veganer har jeg spist minimalt med pizza. En ting er å kutte ut kjøttet, men når man også kutter ut osten, begynner jeg å se meg om etter andre ting å spise. Fram til i sommer har vegansk pizza vært en gåte for meg. Men likevel var det noe med Sfizy Veg som fikk meg til å se voldsomt fram til besøket.

Sfizy Veg er altså en hel-vegansk italiensk pizzeria. Stedet er den første veganske pizzeriaen i Europa. De har flere pizzasorter enn jeg greier å ramse opp (jeg tror jeg anslo åtti sorter). Ettersom jeg er en skeptisk jævel valgte jeg å kjøre safe: jeg gikk for Estate (tomatsaus, vegansk ost, frisk tomat, fersk basilikum og balsamico). Veldig enkelt, og utrolig godt! I tillegg til uttallige pizzatyper finner man blant annet antipasti, bruschetta, foccaccia, pasta, calzone og panini på menyen.

Besøket på Sfizy Veg var en fantastisk avslutning på et utrolig fint opphold i en ekstremt flott by. Berlin, jeg elsker deg.

Adresse: Treptower straße 95, Neukölln, Berlin (tube: S-bahn Sonnenalle) (ta banen til Sonnenalle, gå ut mot Sonnenalle og følg gata noen hundre meter bortover fram til du når krysset Sonnenalle/Treptower straße. Sfizy Veg ligger på høyre side av veien, tvers over gata fra kortsida av den lille parken).
Hjemmeside: www.sfizyveg.de
Telefon: (+49) 0151 26966839
Åpningstider:  
Mandag og tirsdag: stengt
Onsdag - fredag: 17.00 - 23.00
Lørdag og søndag: 12.00 - 23.00

4 kommentarer:

  1. Ååå, så snilt sagt. Nå fikk jeg nesten lyst til å vekke bloggen fra dvalen. Får se!

    Kan supplere med at "kyllingpizza" med tempeh, som heldigvis ikke liknet på kylling, var veldig god, mens sjømatpizza med liksomblekksprut og liksomscampi var litt merkelig. Vi spiste der en dag til - da tok vi pastaretter. Jeg spiste en god med noe slags fløtesaus og tofubacon, og hjemmelaget blåbæris til dessert. Vi tenkte dra dit en tredje gang før vi tok nattoget til Malmö, men hadde blingset på åpningstidene, og kom til stengt dør...

    SvarSlett
    Svar
    1. Blåbæris! Herregud, det hørtes fantastisk ut. Og pastaen må jeg absolutt sjekke ut ved neste Berlin-besøk. Takk for tipset!

      Slett
    2. Sannelig, der var jeg våken igjen! http://www.vegankontoret.com/reise-berlin/ Mye inspirert av deg.

      Slett
    3. wohoo! Gleder meg til å sjekke ut Café Vux ved neste Berlin-besøk!

      Slett