fredag 26. oktober 2012

Restaurantanbefaling: Govinda, København


Veganguide København, del 5. 

Etter en aldri så liten navigasjonstabbe fant jeg fram til den indiske restauranten Govinda i København. Dette vegetariske serveringsstedet baserer seg i all hovedsak på take away, men de har også et lite bord for fire personer, samt tre barkrakker langs vinduet. Lokalene er fine og lyse. 

Govinda må være et av de rimeligste spisestedene jeg besøkte i løpet av årets sommerferie. Eksempelvis koster en tre-retters meny à 500 gram 55 DKK. Ukens meny, med oversikt over hva spisestedet serverer de forskjellige ukedagene, står beskrevet på disken. Menyen inneholder grønnsaksretter, risretter, supper, søtsaker og snacks, alt tufta på det indiske kjøkken. I tillegg til tre-retters vegetarisk middagsmeny og dagens middag, selger Govindas enkeltretter som liten suppe med brød til 29 DKK og stor suppe med brød til 39 DKK. 

Da jeg besøkte Govinda fikk jeg servert basmatiris med spisskummin, mangochutney med tomat, blomkålspacora og en cubansk sortbønnesuppe til 55 DKK. Maten på Govinda er ikke særlig fænsi, men den er veldig mettende og god. Ypperlig sted å stikke innom dersom man vil ta med seg en rimelig middag hjem!
Meg sittende på en benk i København med take away-kake på fanget.
Og dessuten, helt avslutningsvis, før jeg begir meg ut på å beskrive hvor flott det var å reise til Göteborg som veganer, så vil jeg skrive noen fine ord om Naturbageriet. Naturbageriet er et fantastisk lite bakeri med to utsalg i København og ett i Rørvig. Jeg har bare vært innom det i Fredriksborggade 29 i København. Bakeriet er økologisk, og alle produktene deres er svært godt merket. Det er uhyre enkelt å finne ut av hva som er vegansk og hva som ikke er det. I løpet av tre dager i København rakk jeg å trykke i meg et allsidig utvalg av vegansk bakst fra Naturbageriet, og jeg kan bekrefte at både  eplekaka, mandelgreia, og den smuldrepailignende greia (som er på bildet over) er både veganske og kjempegode. Thumbs up!

Adresse: Åboulevard 7, København
Hjemmeside: www.govinda.dk
Telefon: + 45 32 14 03 62
Åpningstider:
Mandag til fredag: 14.00 - 20.00 
Lørdag og søndag: stengt  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar