mandag 15. oktober 2012

Rå pad thai-salat


I sommer besøkte jeg Raw Food House i Malmö. Det koselige besøket hos Raw Food House, kombinert med at jeg har jobbet meg gjennom en rekke av oppskriftene i Raw-kokeboka, har gjort meg mer gira på raw food. Denne oppskrifta er et forsøk på å gjenskape en rett jeg så på menyen til Raw Food House.

1/2 squash, grovrevet
2 gulrøtter, grovrevet 
1 dl fersk koriander
1 dl fersk mynte
1 rødt eple, i skiver 
5-6 sukkererter, grovhakket 
2 ss mandler, grovhakket 

Peanøttsaus:
2 ss peanøttsmør, romtemperert
1 klype salt 
1 klype pepper
1 ss vann
1,5 ss rapsolje

1. Vask og skrell grønnsakene. Riv squash og gulrøtter på rivejern, og ha over i en salatbolle. Bland inn ferske krydderurter. Topp med eple i skiver, sukkererter og mandler. 
2. Rør sammen ingrediensene til peanøttsausen i en liten bolle (spe med vann/rapsolje til sausen får ønsket tykkelse), og hell over salaten.

Servér pad thai-salaten med godt brød.

2 kommentarer:

  1. Så fint at du like thai-mat og koriander, mine favoritta :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Salaten smaker ikke typisk thai, men god er den!

      Slett