onsdag 26. september 2012

Vegansk gulrotkake

Jeg kan takke min fine venninne I. for denne kaka. Oppskrifta er en veganisert versjon av en gulrotkake som hun sier er verdens beste. Nå kan ikke jeg uttale meg om hvordan den opprinnelige kaka smaker, ettersom kaka inneholer eggedosis og glasuren Philadedelphia-ost, men gulrotkaka ble helt fantastisk i vegansk versjon. 

Da I. fortalte meg om den nydelige gulrotkaka hun hadde fått servert, ble jeg fast bestemt på å veganisere herligheten. Hva gjør man så? Jo, man konsulterer Mirakelkvinnen™ (også kjent som Isa Chandra Moskowitz). Hennes klassiker av en kokebok Vegan with a Vengeance er full av tips til hvordan man skal veganisere baksten sin, og først og fremst hvordan man skal kvitte seg med egg.

Jeg har erstattet eggene med silketofu, og resultatet er en ubeskrivelig saftig og god gulrotkake. Ikke vet jeg hvor I. hadde fått oppskriften fra, men hun har herved fått stjerne i boka. Takk! Gulrotkaka har forøvrig likhetstrekk med denne kaka, som jeg lagde i fjor sommer. Men høstens variant er enda bedre! 

7 dl gulrøtter, grovrevet
1,5 dl brunsukker
1,5 rosiner
5,5 dl hvetemel
3,5 dl sukker
1,5 ts bakepulver
1,5 natron
1/2 ts salt
4 ts kanel
1 ts vaniljesukker
1 blokk silketofu (350 gram)
1 dl rapsolje
1 dl soyamelk
1 dl valnøtter
2 dl små bokser ananas i biter (hell av laken) 

Sjokoladeglasur:
100 gram vegansk hvit sjokolade
4 dl melis
100 gram vegansk smør
1 pakke vegansk piskbar kremfløte (f.eks havrefløte)
1. Riv gulrøtter og klem ut overflødig grønnsakssaft. Bland sammen gulrøtter, rosiner og brunsukker, og la det trekke i minst en time (helst over natten).
2. Sett ovnen på 175 grader.
3. Bland sammen hvetemel, sukker, bakepulver, natron, salt, kanel og vaniljesukker i en stor bakebolle. Kjør silketofu, rapsolje og soyamelk glatt i en blender. Bruk en slikkepott til å vende siletofublandingen inn i den tørre blandingen. Vend deretter inn gulrotblandingen. Tilsett valnøtter og ananas, og bland det hele sammen (men ikke rør for mye).
4. Kle en stor springform (26 cm) med bakepapir, og smør formen med rapsolje. Fordel kakerøra i forma, og stek kaka midt i ovnen på 175 grader i om lag 1 time, eller til en strikkepinne/gaffel kommer ut ren.
5. Lag sjokoladeglasuren slik: pisk smør, kremfløte og melis luftig. Smelt sjokoladen i vannbad, og tilsett den. Pisk videre i noen minutter. La kaka avkjøles helt før du brer glasuren over kaka.  

2 kommentarer:

  1. Mmmm, den så god ut. Må prøves neste gang vi skal ha kake på jobben :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tok denne kaka med på jobb i går, og den ble særdeles godt mottatt! Tror kollegene mine begynner å innse at det er mulig å bake uten egg, haha.

      Slett