lørdag 25. august 2012

Restaurantanbefaling: Vegegården, Malmö

Veganguide Malmö, del 1. 

Åh, Malmö. Malmö er perfekt. Byen ligger sentralt (Stockholm, København og Berlin er alle i veldig overkommelig togavstand), den er ikke for liten og heller ikke for stor (og akkurat passe stor til at det er enkelt å sykle overalt). Malmö er full av fine parker, og byen har et fantastisk bibliotek (jepp, jeg er en nerd - og stolt av det). Viktigst av alt er det faktum at Malmö er et mekka for veganere. Jeg kan med hånden på hjertet si at Malmö var et av høydepunktene under hele ferien.

Så vidt meg bekjent har Malmö tre hel-veganske restauranter: Vegegården, Kao's og Kafé Agnez. Av disse tre var det Vegegården jeg besøkte aller først. Vegegården er en asiatisk vegansk restaurant like ved Moderna Museet i Malmö.  Jeg var der like før stengetid på en mandag. De hadde en vegansk buffet og salatbuffet som var temmelig utskrapa, noe som gjorde at hun som ekspederte meg helt uoppfordra gav meg 10 % avslag på den i utgangspunktet rimelige buffeten (70 SEK). Det gir poeng i bokji. Denne veganske lunsjbuffeten severes mandag til fredag mellom klokka 11.00 og 15.00. Menyen på Vegegården er i veldig stor grad basert på fake meats. I buffeten kunne jeg - blant mye annet - velge mellom soyabiff, soyafarse, soyafilét, veganske reker (!), friterte vårruller og sursøt saus. De har også hummus, mais, agurk, og flere linsesalater. I tillegg til lunsjbuffet og helgebuffet har Vegegården en a la carte meny med forretter, hovedretter og desserter, samt barnemeny.

Vegegården er et litt shabby sted, og menyen inneholder altfor mange veganske kjøtterstatninger til å kunne bli en favoritt hos meg. Men samtidig: man får mye mat for en billig penge, og dersom du er fan av kjøtterstatning og asiatisk mat, så er Vegegården rette stedet for deg. 

Adresse: Rörsjögatan 23, Malmö
Hjemmeside: www.vegegarden.com
Telefon: + 46 (0) 40-611 38 88
Åpningstider:  
Mandag - onsdag 11.00 - 15.00
Torsdag - fredag 11.00 - 21.00 
Lørdag - søndag 13.00 - 21.00

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar