fredag 31. august 2012

Restaurantanbefaling: Kafé Agnez, Malmö

Veganguide Malmö, del 4. 

Fem minutter gange fra Malmös fantastiske folkebibliotek finner du en liten perle av et spisested: Kafé Agnez. All maten på Kafé Agnez er vegansk, økologisk og fair trade. Denne lille kaféen ligger i Gamla Väster, like ved Slottsgatan og Kungsparken.

Jeg ble så begeistra for Kafé Agnez at jeg spiste der to ganger i løpet av oppholdet i Malmö. Første gang spiste jeg en surdeigsbaguett med oliventapenade til lunsj, og en vegansk ostekake til dessert. Kafé Agnez sin sommermeny består av salatbuffet (99 SEK), dagens suppe (75 SEK), og hjemmelagde surdeigsbaguetter med valgfritt tilbehør (oliventapenade, ertetapenade eller hummus) til 75 SEK. Dessuten selger de hjemmelagde scones, surdeigsbrød, og andre bakverk som boller og kaker. Baguetten var fersk og god, men det er ostekaka som stikker av med seieren i kategorien "beste dessert i Malmö". Hands down, Kafé Agnez's veganske ostekake med kanel må være den beste ostekaka jeg noen gang har smakt. 

Andre gang jeg besøkte Kafé Agnez spiste jeg frokost (salatbuffet 99 SEK og sjokoladekake 25 SEK). Salatbuffeten bestod av pastasalat, bulgursalat, salat med tofu, quinoasalat, ferskt brød, og frukt i terninger. Mettende og kjempegodt!

Kafé Agnez er tydeligvis et veldig populært sted, fordi da stedet åpnet klokka 11.00 var det allerede kø på 10-12 personer ute på gata. Stedet ble kåret til Malmö/Lunds beste kafé av Nöjesguiden 2010, og av Malmö Citysamverkan 2011. Himla fint at kaféen er så ettertraktet!

Bakgården til Kafé Agnez på være en av de koseligste i hele Malmö. På toppen av det hele er folka som jobber på kaféen kjempetrivelige. Nå har jeg bare vært på Kafé Agnez om sommeren, men lokalene inne er også superfine, og jeg kan tenke meg at det er et nydelig sted å tilbringe høstkvelder (med en god porsjon vegansk suppe). Kjære Kafé Agnez, jeg kommer snart tilbake.

Adresse: Agnesgatan 11, Malmö
Hjemmeside: Facebook
Telefon: + 46 73 991 67 27
Åpningstider: 
Mandag - søndag: 11.00 - 18.00

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar