fredag 20. juli 2012

Chocolate chip cookies milkshake

Nå som jeg har spist det (eller rettere sagt drukket det), kan jeg ikke fatte og begripe hvorfor jeg ikke har tenkt på følgende før: å lage milkshake med chocolate chip cookies. Første gang jeg drakk dette (introdusert gjennom min venninne Lashara som også er veganer, takk gud for henne) ble jeg liggende i stabilt sideleie på sofaen og gulpe milkshake resten av ettermiddagen, mens jeg smilte fra øre til øre. Jeg har jo drukket milkshake før, men aldri med chocolate chip cookies oppi. Milkshake er godt, og chocolate chip cookies er godt. Dette måtte jo bare bli bra. Og det ble det.

Oppskriften på chocolate chip cookies har jeg lånt fra Isa Chandra Moskowitz' Vegan Cookies Invade Your Cookie Jar, og er tilpasset norske forhold.

1 dl brunsukker 
0,5 dl sukker 
1,5 dl rapsolje 
0,5 dl soyamelk 
1 ss tapikoastivelse (eller maizenna eller potetmel) 
2 ts vaniljepulver
3,5 dl hvetemel 
0,5 ts natron 
0,5 ts salt 
100 gram vegansk sjokolade, grovhakka

Du trenger også: 
2 dl soyamelk 
2 scoops vegetabilsk sjokoladeis (jeg brukte TofuLine) 
1 ts vaniljepulver 
You, sir, are going into my belly.
1. Sett ovnen på 175 grader.  
2. Ha brunsukker, vanlig sukker, rapsolje, plantemelk og tapikoastivelse i en bakebolle. Bruk en gaffel til å blande godt i minst to minutter, til blandingen får karamellignende konsistens. Tilsett vaniljepulveret.
3. Ha oppi 2,5 dl av hvetmelet, samt natron og salt. Bland godt. Tilsett resten av melet, og bruk hendene til å vende inn den grovhakka sjokoladen.
4. Form deigen til 16 små kuler, og fordel kulene utover 2 bakepapirkledde stekeplater. Trykk dem lett sammen. Stek et stekebrett av gangen, midt i ovnen på 175 grader. Stek cookiene i 8-9 minutter. Avkjøl på rist.
5. Ha 2 avkjølte cookies, soyamelk, vegetabilsk sjokoladeis og vaniljepulver i en blender, og kjør til du får en jevn blanding. Hell milkshaken oppi et stort glass, og nyt.

(16 cookies, og 1 stor milkshake)

Nå tar jeg sommerferie. Fortsatt god sommer! 


2 kommentarer: