søndag 10. juni 2012

Baba ganoush

Baba ganoush stammer fra Midtøsten, og brukes som pålegg og dip. På mange måter kan det sies å være en auberginehummus. Med andre ord føyer denne oppskriften seg inn i hummus-fetisjen min. Hurra! 

Dipen passer ypperlig sammen med falafel og annen mat fra Midtøsten. Jeg synes dessuten det smaker godt på brødskiva. Baba ganoush finnes i utallige variasjoner, men basisen er grilla aubergine, tahini, olivenolje og hvitløk. Denne varianten har jeg lært å lage av en venninne. Kryddermålene er litt på gefühlen.

1 aubergine, delt i to på langs 
1 hvitløksfedd, finhakket 
1 ss olivenolje 
1 ts tahini
1/2 ts hvitvinseddik 
saften av en halv sitron 
1 krm spisskummin 
1 klype chilikrydder
1 klype salt 

1. Sett ovnen på 200 grader. Del auberginen i to på langs, og legg skivene på en skjærefjøl. Strø over grovkornet havsalt på skjæreflaten, og la ligge i 15 minutter. Skyll aubergineskivene under springen for å fjerne saltet, og klapp dem tørre med kjøkkenpapir. 
2. Legg aubergineskivene med skjæreflaten ned på en bakepapirkledd stekeplate, og prikk oversiden med en gaffel. Stek i 30 minutter. Fjern skinnet. 
3. Ha aubergineskivene og resten av ingrediensene i en blender, og kjør til du får en jevn blanding. Oppbevar baba ganoush i en lufttett beholder i kjøleskap. 

2 kommentarer:

  1. jeg elsker elsker elsker hummus og jeg er også stor fan av aubergine, så dette er absolutt noe jeg bør prøve! har tenkt at jeg burde lage det lenge, men nå fikk jeg litt ekstra motivasjon :)

    SvarSlett