tirsdag 29. mai 2012

Quinoa- og kikertsalat

Når det er knallbra vær og jeg har tilbragt hele dagen sittende inne på kontoret, er jeg ikke spesielt lysten på å lage middag i en evighet når jeg kommer hjem fra jobb. Da har jeg mer lyst til å sette meg på verandaen med en bok.
Denne salaten passer veldig godt til varme dager. Jeg pleier å koke opp mye quinoa når jeg først er i gang, og oppbevare det i porsjonspakker i kjøleskapet (kokt quinoa holder seg fint i noen dager). Hvis du har kokt quinoa og kikerter på forhånd (eventuelt bruker kikerter på boks), så er middagen ferdig på et øyeblikk, noe som betyr mer tid på verandaen. Jej! 

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: quinoa er heltemat. Man deler aminosyrene inn i essensielle og ikke-esseniselle aminosyrer. De essensielle må mennesker få tilført gjennom kosten. Her kommer quinoa inn i bildet: quinoakornene inneholder alle de ni essensielle aminosyrene. Kikerter er en god proteinkilde, mens brokkoli er stappfull av C-vitamin, jern og kalsium.  

1,5 dl quinoa 
1 boks kikerter (400 gram)
1 dl soltørka tomat, kuttet smått   
6-7 cherrytomater, delt i to 
1/2 rød paprika, i terninger 
5-6 små brokkolibuketter 

1. Legg de soltørka tomatene i varmt vann, og la dem ligge mens du koker quinoa.
2. Skyll quinoaen godt i varmt vann, og kok i en kjele med dobbel mengde vann i ca. 20 minutter, eller til vannet har kokt inn i quinoaen. Sett til side. 
3. Hell vannet av de soltørka tomatene etter ca. 10 minutter, og skyll godt. Grovhakk dem. 
4. Legg brokkolibukettene i en kjele fylt med litt vann, og gi et oppkok. Trekk kasserollen av plata og la det trekke et par minutter før du heller av vannet. 
5. Bland alle ingrediensene i en salatbolle (her er det for øvrig fritt fram for å eksperimentere med dressinger, men jeg synes salaten er god i seg selv). 

Servér quinoa- og kikertsalat med godt brød. 

(2 pers.)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar