onsdag 11. april 2012

Restaurantanbefaling: Vöner, Berlin

Fra Vöners Facebook-side
Veganguide Berlin, del 3.

Etter å brukt lørdagen i Berlin til å spise punkerfrokost og tre-retters, var det bare rett og rimelig å sette av søndagen til vegansk junk food.
I mine dager som kjøtteter synes jeg alltid nattmat/kebab/gatekjøkkenmat/junk food var kvalmt. Etter at jeg ble vegetarianer, og senere veganer, har min erfaring med kjøttfri nattmat stort sett begrenset seg til inntak av falafel på Sesam på Samfundet, de gangene jeg har vært så heldig å befinne meg i Trondheim. Falafelen på Sesam er så sjukt god.
Men så. Mitt repertoir innen vegansk junk skulle utvides. Anledningen? En tur til Berlin.

Søndag ettermiddag satte jeg kursen mot Vöner der Vegetarische Döner, som ligger i Friedrichshain. Magen romlet, og jeg fantaserte om burgere og falafel og råstekte poteter og brus og jegvetikkehva. Vel framme i Friedrichshain viste Vöner seg å være ganske så fullt. Som navnet sier, så er Vöner en vegetarisk döner (kebabsjappe). En populær sådan. Stedet er ikke 100 % vegansk, men det aller meste på menyen kan lages vegansk. Etter å ha siklet på menyen en stund, kapret jeg et bord, og bestemte meg for en Wagenburger Special.

"Does it come with fries?" spurte jeg.
"Nein," sa den sympatiske unge mannen bak disken.
"Neivel," tenkte jeg, og ba om å få burgeren med pommes frites, og dessuten et stykke kake til dessert. Man kan jo ikke så sulten hjem heller.

Needless to say: porsjonene er, uhm, omfangsrike. Jeg hevet øyenbrynene da jeg så mengden fries ved siden av burgeren, og ble nesten litt bekymra da jeg innså at jeg også hadde kjøpt kake. Burgeren var ufattelig god. Så ufattelig god.

Dersom du befinner deg i Berlin og er fyllasjuk, dra på Vöner. Dersom du befinner deg i Berlin og nettopp har løpt halvmarathon, dra på Vöner. Dersom du befinner deg i Berlin og har lyst på vegetarisk/vegansk junk food, dra på Vöner. Generelt: dersom du befinner deg i Berlin, se til å komme deg på Vöner.

Adresse: Boxhagener Straße 56, Friedrichshain, Berlin (S5 eller S7 Ostkreuz)
Nettside: www.voener.de
Telefon: (+49) (030) 99265423
Åpningstider: 
Mandag - fredag 11.30 - 23.00
Lørdag - søndag 13.30 - 23.00  
NB! Vöner tar bare cash (pr. april 2012)
Fra Vöners Facebook-side

2 kommentarer:

  1. Mmm, kjenner jeg ble sulten av å lese dette innlegget. Men hvordan var kaken da? Eller orket du ikke spsie den?

    SvarSlett
    Svar
    1. He-he. Jeg greide å trykke i meg kaka etterhvert, og den var mer enn godkjent. Men jeg innbiller meg at brownien deres er enda bedre.
      Dessuten tenker jeg at Vöner først og fremst er et spise junk food-sted, ikke et spise søte saker-sted.

      Slett