søndag 8. april 2012

Restaurantanbefaling: Lucky Leek, Berlin

Bilde fra Lucky Leeks hjemmeside
Veganguide Berlin, del 2. 

Forrige helg var jeg i Berlin. Den tyske hovedstaden er et mekka for folk som eh, spiser gulrøtter (veganere spiser jo bare råkost, sant?). Lørdag formiddag spiste vi brunsj på Café Morgenrot i Prenzlauer Berg. Etter å ha fordøyd inntrykkene (og maten) fra aktivistskaféen, var det bare å gjøre seg klar til neste måltid. Vi satt kursen mot Lucky Leek, som også ligger i Prenzlauer Berg. 

Lucky Leek er en helvegansk restaurant som åpnet i 2011. Stedet er ganske lite, og har sitteplasser til om lag 20 stykker innendørs. Vi kom ramlende uten å ha bestilt bord, og ble henvist til nødløsningsbordet (beregnet på folk som oss, som ikke har vett til å melde sin ankomst). Bordplasseringen gjorde ingen verdens ting, vi var bare glade og takknemlige for å i det hele tatt få bord. Lokalet er lite og intimt, og veldig fint. Selv om maten er en Michelin-stjerne verdig, er atmosfæren avslappet. Det er nok ikke nødvendig å ta på gallakjolen når man spiser på Lucky Leek, men gjerne ring 3-4 dager i forveien for å reservere bord. De ansatte på Lucky Leek er ekstremt dyktige og oppmerksomme folk som tar usedvanlig godt vare på gjestene sine. Tysken min er mildt sagt på nybegynnerstadiet, men medarbeiderne snakker godt engelsk, og menyen finnes både på tysk og engelsk.

Til forrett spiste jeg en fenikkelsuppe. Hovedretten min var en liten quirche med wasabierter, servert med svarte belugalinser, fenikkelsalat og chutney. Til dessert spiste jeg en hasselnøtterte, servert med varm ananassalat. Sjukt godt. Selv om min tyske kompanjong og jeg bestilte ulike ting og smakte på hverandres retter, ble vi sittende og sikle på alt det de andre gjestene spiste. Milde himmel, så ekstremt mye god mat.

Bare det å kunne spise ute på restaurant, og vite at man slipper å spørre "er det egg i denne?", "inneholder denne retten melk?" og så videre, er fantastisk. Alt på Lucky Leek er vegansk. Det er så fint, jeg må skrive det en gang til, jeg: alt er vegansk. På Lucky Leek er servicen upåklagelig, lokalene og atmosfæren nydelig, og maten noe av det beste jeg noen gang har smakt. Faktisk vil jeg si det slik at maten på Lucky Leek alene er verdt en tur til Berlin. Bare husk å reservere bord.

Adresse: Kollwitzstraße 46, Prenzlauer Berg, Berlin (U2 Senefelderplatz)
Nettside: http://www.lucky-leek.de
Telefon: (+49) (030) 66 40 87 10
Åpningstider:  

Mandag stengt

Tirsdag - søndag 17.00 - 23.00
Bilde fra HappyCow

2 kommentarer:

  1. Nå fikk jeg plutselig lyst til å dra til Berlin. Med en gang! :) Takk for tips.

    SvarSlett
  2. Berlin er en fantastisk, fantastisk by. Jeg planlegger allerede neste besøk!

    SvarSlett