lørdag 10. desember 2011

Vegansk julemiddag: nøttestek

Nøttestek servert med fløtegratinerte poteter, sopp- og fløtesaus, rosenkål, gulrøtter og kålrabistappe. Her har jeg fulgt oppskriften beskrevet under, men i tillegg pakket nøttesteka inn i butterdeig.
Når man er vegetarianer eller veganer dukker det evige spørsmålet "men hva i all verden spiser du på julaften?!" opp stadig vekk. Svaret er og blir: nøttestek. Klisjé eller ei, jeg synes nøttestek er nydelig. Opp igjennom årenes løp har jeg prøvd ut flere ulike oppskrifter, men denne varianten, som opprinnelig stammer fra Norsk Vegetarforening, er en favoritt hos meg. For å hindre at herligheten ramler fra hverandre, har jeg tilsatt linfrøhvite, som er en ypperlig vegansk eggerstatning. Tipset om linfrøhvite har jeg lest om både i Isa Chandra Moskowitz' glimrende kokebok Vegan with a Vengeance, og hos fantastiske VeganMisjonen. Selv om nøttesteka holder seg fint sammen under steking, synes jeg det er klin umulig å skjære pene "stykker" av steka til servering. 

Ellers har både Norsk Vegetarforening og Norsk Vegansamfunn svært lesverdige artikler angående vegetarisk og vegansk julefeiring. Få tips, råd og inspirasjon her, her, her, her, her, her og her 

Nøttestek:
200 gram nøtter (jeg brukte 100 gram mandler og 100 valnøtter)
2 brødskiver, smuldret
1 løk, finhakket
2 hvitløksfedd, finhakket
2 ss kikertmel
1 ts grønnsaksbuljong
1/2 ts fersk chili, finhakket (ta ut frøene)
1,5 dl kokende vann
salt og pepper
2 ss linfrø + 4 ss vann (linfrøhvite)       

Sopp- og fløtesaus:
3-4 sjampinjong, finhakket
2 ss smør
2 hvetemel
1 ts grønnsaksbuljong
2,5 dl vegetabilsk matfløte
ett par dråper sukkerkulør
0,5 ts soyasaus
salt og pepper (smak til)         

1. Sett ovnen på 175 grader.
2. Lag linfrøhvite slik: ha vann og linfrø i en kjele. La det småkoke i noen minutter. Sil av vannet i et dørslag, men kast linfrøene og ta vare på linfrøhviten. Sett til side.
3. Blank løk og hvitløk i olje i en kjele. Sett til side. 

4. Kjør 2 brødskiver til smuler i en food processor.
5. Ha alle ingrediensene til nøttesteka over i en stor bakebolle, og bland sammen med hendene. 
Smør en brødform og hell i blandingen. 
Dekk over med aluminiumsfolie og stek midt i ovnen på 175 grader i 1 time. 
6. Samtidig som nøttesteka står i ovnen, lager du sopp- og fløtesaus slik: stek soppen i litt olje i en panne. Sett til side. Smelt smør i en kjele, og visp inn hvetemel. Spe med matfløte. Visp inn grønnsaksbuljong og soyasaus. Tilsett bittelitt sukkerkulør, og rør inn den stekte soppen. Smak til med salt og pepper. La sausen koke på svak varme i 10-15 minutter.

Servér nøttestek sammen med sopp- og fløtesaus, fløtegratinerte poteter, kålrabistappe, rosenkål, gulrøtter. På bildet over har jeg pakket inn nøttesteka i butterdeig, etter tips fra Resept/Vegetarbloggen, fordi jeg synes det er vanskelig å skjære pene stykker av steka.  

2 kommentarer: