mandag 3. oktober 2011

Tofu med sursøt saus

Jeg må innrømme at jeg ikke har spist noe som helst med sursøt saus på årevis. Da jeg vokste opp, hadde vi kjøttdeig med sursøt saus (les: glass fra Uncle Ben's) og ris nå og da, men etter at jeg ble vegetarianer, og senere veganer, har det vært lite sursøt saus på kjøkkenbordet mitt. Lauren Ulm, som står bak den aldeles fortreffelige (men akk så ikke-lenger-aktive) VeganYumYum-bloggen, sørget for at jeg gjenoppdaget sursøt saus. Ut med kjøttdeig, inn med tofu. Da jeg lagde denne retten til middag, lot jeg meg inspirere av et blogginnlegg på VYY, som også er å finne i kokeboka hennes.

Sursøt saus:
1 hvitløksfedd, finhakket
1 krm fersk chili, finhakket 
1 ts riseddik
2,5 dl vann  
2 ts fruktose eller agave 
1 ss soyasaus
1,5 ts fersk ingefær, finhakket
2,5 ts maisstivelse
skvis av en sitron
1 ss tomatpuré
1,5 dl ananasjuice (saften fra én boks ananas)
salt og pepper (smak til)

Du trenger også:
1 dl mandler, skoldede
3 sjalottløk, finhakket
1 hvitløksfedd, finhakket
1 brokkolihode, i små buketter
1 rød paprika, i terninger
1 gul paprika, i terninger
1 oransje paprika, i terninger
140 gram ananas, i terninger (avrent)
1 blokk fast tofu (ca. 350 gram)
sesamfrø til servering
2,5 dl ris til servering

1. Begynn med å presse tofuen. Ta den ut av pakken, og hell av vannet. Klem forsiktig ut så mye vann som du greier, uten av tofublokka går i stykker. Legg kjøkkenpapir på en skjærefjøl, og plassér tofuen oppå. Legg deretter mer kjøkkenpapir oppå tofuen, samt et kjøkkenhåndkle. Nå er det tid for å plassere det tyngste kjøkkenredskapet du har oppå tofublokka (jeg pleier å bruke steikepanna).
2. Samtidig som tofuen ligger i press kan du klargjøre sursøt saus. Bland alle ingrediensene til sausen i en skål.
3. Sett på ris.
4. Skjær tofu i terninger (ca. 3 x 3 cm størrelse), og stek de i en stor sautépanne eller wokpanne på middels varme til de får farge. Hell halvparten av den sursøte sausen over tofuen, og stek videre i noen minutter. Slå av varmen, og sett til side.
5. Legg mandler i en bakebolle fyllt med kokende vann for å løsne skallet.
6. Stek sjalottløk, hvitløk, brokkoli, og paprika i en stekepanne på middels varme i fem-ti minutter. Tilsett ananas og og mandler, og ha til slutt i den marinerte tofuen og resten av den sursøte sausen.

Strø sesamfrø over retten like før servering, og servér med ris. 
 
(3-4 pers.) 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar