fredag 12. august 2011

Vegansk bryllupsmeny, del 1

I sommer var jeg gjest i ikke ett, men to bryllup. I det første bryllupet laget jeg min egen mat. For alle parter tror jeg det enkleste var at jeg tilberedte min egen mat hjemme, og tok den med til bryllupsfesten. Det høres kanskje rart ut, men det funka veldig greit.

Forrett

Gazpacho med vannmelon
1 liten gul løk, finhakket
1 hvitløksfedd, finhakket
1 agurk, uten skall, finhakket
1/2 vannmelon, finhakket
1 dl fersk kruspersille
1/2 gul paprika, finhakket
1/2 rød paprika, finhakket
saft av 1/2 sitron
salt og pepper

1. Ha alle ingrediensene i en miksebolle, og kjør til du får en jevn blanding. Smak til med salt og pepper. 
2. Ha den kalde suppa over i en beholder, og la den stå i kjøleskap i minst én time før servering, slik at smakene får satt seg.

Hovedrett

Fyllt squash
2 grønne squash
3 sjampinjonger, finhakket
1 liten gul løk, finhakket
1 hvitløksfedd, finhakket
1/2 rød paprika, finhakket
1/2 gul paprika, finhakket
2 tomater, skinnet og hakket
1/2 dl bulgur
1 krm salt
1 krm pepper
1 ts timian
1 ts rosmarin
1 ts basilikum
1 ts grønnsaksbuljong

Du trenger også:
2 dl grovkornet lys bulgur
1 dl ost (vegan)

1. Sett ovnen på 200 grader.
2. Del squashene i to på langs. Skrap ut kjøttet i midten.
3. Lag fyllet slik: kok bulgur i rikelig med vann på svak varme i om lag 20 minutter, eller til vannet har kokt inn i bulguren. Stek alle ingrediensene til fyllet i en stekepanne, og smak til med krydder. 
4. Legg squashen i en ildfast form, og ha fyllet over i hullet som du har skrapt ut. Strø over revet vegan ost. Stek på midterste rille på 200 grader i 15-20 min.

Servér fyllt squash med kokt bulgur.

Dessert

Vegansk sjokolademousse
1 pakke silken tofu (350 gram)
2 plater vegan sjokolade (200 gram)
1 dl vegetabilsk melk med sjokoladesmak
1 ss agavesirup
1 krm salt

1. Smelt sjokoladen på svak varme i en kjele. Bland sammen tofu, melk, agavesirup og salt i en miksebolle, og kjør til du får en jevn blanding. Tilsett deretter smeltet sjokolade i miksebollen. 
2. Ha moussen over i en lufttett beholder før servering. 

(2 pers.) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar