tirsdag 23. august 2011

Vegansk moussaka

Erfaring tilsier at det å ta vakre bilder av moussaka, ikke bare er enkelt. Men det smaker himmelsk! Moussaka er kanskje aller mest forbundet med det greske kjøkkenet. Jeg liker å ha kanel og aubergine i moussakaen, men retten er åpen for variasjoner.   

Tomatsaus:
2 bokser hakka tomater
1 liten gul løk, finhakket
2 hvitløksfedd, finhakket
1 ss tomatpuré
1 ts fruktose
1 ts salt
1,5 ts kanel
1 ts oregano
1 ts basilikum
2 laurbærblader

Hvitsaus:
2 ss hvetemel
3 dl havremelk eller annen vegetabilsk melk
100 gram vegansk smør
salt og pepper
1 krm muskat

Grønnsaker:
1 rød paprika, i terninger
1 aubergine, i tynne skiver
3 poteter, i tynne skiver

Du trenger også:
75 gram vegansk ost til gratinering (Cheezly Mozzarella funker knall)

1. Sett ovnen på 225 grader. 
2. Begynn med å lage tomatsausen. Ha alle ingrediensene i en stor kjele, og la det koke på svak varme. Sausen bør småkoke minst én halvtime. 
3. Stek deretter grønnsakene på middels varme i en stekepanne i fem-ti minutter. 
4. Lag hvitsausen slik: smelt smør i en kjele. Visp inn hvetemel. Tilsett melka mens du rører for harde livet. Fortsett å spe med melk til hvitsausen får ønsket konsistens (det kan hende du må spe med mer melk enn 3 dl. Prøv deg fram). Smak til med salt, pepper og muskatnøtt.
5. NB! Ta laurbærbladene ut av tomatsausen. Dette er kanskje ikke nødvendig, men på dette tidspunktet pleier jeg å ha paprika, aubergine og poteter oppi tomatsausen og la det putre sammen i noen minutter. 
6. Legg tomatsaus med grønnsaker, og hvitsaus lagvis i en smurt ildfast form. Strø over revet vegansk ost til slutt. Stek moussakaen midt i ovnen på 225 grader i ca. 30 minutter. La moussakaen avkjøles i noen minutter før servering.   

Servér moussaka med brød, en lett salat og tzatsiki.  

2 kommentarer:

  1. Tok utgangspunkt i denne oppskriften og lagde moussaka i dag med litt modifikasjoner som vegetarfarse istedenfor aubergine og paprika. Droppa fruktose og hadde i et par spiseskjeer med næringsgjør i den hvite sausen. Knallgodt! Takk for oppskrift!

    Men jeg lurer på om du har skrevet feil på mengde hvetemel i den hvite sausen? Fulgte først det som sto her i oppskrifta og hadde oppi 2 dl hvetemel og 3 dl havremelk, men fant fort ut at dette gikk ikke. Det ble bare en tykk grøt til tross for at jeg tilsatte masser av ekstra havremelk. Så jeg lagde den på ny og hadde da 2 ss hvetemel istedenfor

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er korrekt observert, Jannicke - takk for at du er oppmerksom! (Håper jeg ikke ruinerte middagen din fullstendig? Unnskyld, altså!) Jeg skal korrigere oppskriften nå. Jeg pleier bare å begynne med en slump hvetemel som jeg visper inn i smelta smør, og deretter spe med vegetabilsk melk til sausen får ønsket konsistens.

      Nå fikk jeg sykt lyst på moussaka. Tror jeg skal lage aubergine- og potetmoussakaen med pinjekjernekrem fra Veganomicon ved første ledige øyeblikk.

      Slett