mandag 8. august 2011

Vegansk mat på veien


Jeg har vært en del på farten i sommer, både på tjenestereiser i jobbsammenheng, og i privat regi. Uansett om man skal sitte på buss i åtte timer og kan lage mat på et kjøkken når man kommer fram, eller sitte på en flyplass i timesvis, eller om man skal bo på hotell uten kokkeleringsmuligheter (hvor man dessuten bare får servert ett måltid om dagen, nemlig en svært lite oppfinnsom frokost), så er det greit å planlegge litt i forveien. En stor matboks er essensielt! Når jeg skal reise med tog/buss, pleier jeg alltid å ta med meg følgende: dadler, frukt (pærer, epler, bananer), smoothie (i en stor beholder) og nøtter. Jeg pleier også å ta med mørk vegansk sjokolade og Bixit turbar (med sjokolade, hasselnøtter, rosiner og tranebær). Ellers er det lurt å ha med annen frukt (f.eks druer og mandarin), tørket frukt (f.eks fiken, aprikos og rosiner), soyajogurt i beholder og frokostblanding, samt knekkebrød med avokado (forutsatt at man har skje og kniv tilgjengelig!). Hvis jeg står ovenfor en lengre reise, har jeg alltid med meg sandwich eller wraps pakket inn i matpapir eller aluminiumsfolie.

Dette er noe av det jeg har spist på veien i sommer: 
Salat med quinoa og tofu  
Smoothie  
Brødskiver med hummus 

Summa summarum er det ikke noe hokus pokus å være veganer på reisefot. Det krever bare litt planlegging! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar