lørdag 23. juli 2011

Sommerruller

Jeg tror jammen jeg har fått en ny sommerfavoritt! Takk til superfine ekstremt bra utrolig fint som ga meg idéen. Sommerruller kalles også ferske vårruller. Du slipper å frityrsteke dem i absurde mengder olje; i stedet bruker man rispapir. Hurra! Jeg kjøpte rispapir på min lokale asiamat-butikk. Sommerruller kan fylles med omtrent hva som helst. Hør bare her: sylta ingefær, gulrøtter, marinert tofu, fersk mynte, fersk koriander, sesamfrø, stekt sopp, fersk spinat eller annen grønn bladsalat, nøtter, frø, paprika, og risnudler. I dag ble sommerrullene mine sånn her:

Fyll:
1 gulrot, i terninger
150 gram fast tofu, i terninger
en håndfull risnudler, kokt
1 dl fersk spinat, kuttet smått

Tofumarinade:
2 ts rapsolje
1 hvitløksfedd, finhakket
0,5 ts fersk chili, finhakket
0,5 ts fersk ingefær, finhakket

Dipsaus:
1 ss rapsolje
1 ts soyasaus
2 ts søt chilisaus
saften av 1 lime
0,5 ts fersk chili, finhakket
1 stilk sitrongres, finhakket
1 hvitløksfedd
noen blader fersk koriander, finhakket 

Du trenger også: 
rispapir (beregn to-tre ruller pr. pers.) 
 
1. Begynn med å presse tofuen. Ta den ut av pakken, og hell av vannet. Klem forsiktig ut så mye vann som du greier, uten at tofublokka går i stykker. Legg kjøkkenpapir på en skjærefjøl, og plassér tofuen oppå. Legg deretter mer kjøkkenpapir oppå tofuen, samt et kjøkkenhåndkle. Nå er det tid for å plassere den tyngste kjøkken du har oppå tofublokka (jeg pleier å bruke steikepanna).
2. Samtidig som tofuen ligger i press kan du klargjøre marinaden. Bland alle ingrediensene til marinaden i en liten skål.
3. Skjær tofu i terninger, og stek de i en panne på middels varme til de får farge. Legg tofubitene i marinade, og stek deretter den marinerte tofuen i noen minutter. 
4. Hold rispapirarket (ett om gangen) under varmtvann fra springen. Fukt én side av gangen. Legg rispapiret på en skjærefjøl, og la vannet renne av. Ha fyllet oppå rispapiret, og brett sammen rullen. Brett over den langsiden som er nærmest deg først, deretter begge kortsidene. 
 
Servér sommerrullene med dipsaus.

(2 pers.) 

2 kommentarer:

  1. Sommerruller er helt genialt! Vårruller er også noe for seg selv - jeg elsker sprø ting. Men det er veldig godt når det er lett og ikke fullt av fett også, som sommerrullene! Nam!

    SvarSlett
  2. Så enig, så enig! Jeg har ikke prøvd å lage vårruller selv ennå, men har store planer om å lære meg det. Likevel holder jeg en knapp på sommerrullene, nettopp fordi de er så lette og friske.

    SvarSlett