onsdag 1. juni 2011

Kikertsuppe

Det burde ikke komme som en overraskelse på noen når jeg sier at jeg er over gjennomsnittlig begeistra for kikerter. Dette er en utrolig mektig suppe som er ekstremt rik på smak. Jeg har spist suppa fryktelig ofte de siste seks-syv årene, og jeg blir aldri lei - jeg blir oppmerksom på nye smaksnyanser hver gang jeg lager den. So without further ado, her er Kikertterroristens første oppskrift: kikertsuppe.

1 liten gul løk, finhakket
2 hvitløksfedd, finhakket
3 gulrøtter, finhakket
1 ts grønnsaksbuljong
1 ss sitronsaft
1 boks kikerter (400 gram)
5 dl vann
2 ts tahini
1 ts bladpersille
1 ts spisskummin
1/2 ts kajennepepper
1 ts gurkemeie
1/2 ts timian
1/2 ts svart pepper

1. Blank løk og hvitløk i litt olje til de er møre. Tilsett gulrøtter.
2. Bruk en stavmikser til å lage puré av kikerter, halvparten av vannet, grønnsaksbuljong, tahini og sitronsaft. Ha pureen i kasserollen med grønnsakene. Tilsett krydder og resten av vannet. La suppa få et oppkok. Smak eventuelt til med mer krydder. Bruk stavmikseren til å kjøre suppa jevn. Kok i 10-15 minutter på svak varme under lokk. Suppa skal ha en tykk puré-konsistens.

Servér kikertsuppa med poppadums (... eller brødskiver, som jeg har gjort i dette tilfellet, av mangel på poppadums). 

(2 pers.)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar